Friday, November 25, 2011

INFO BERKAITAN ZINA HATI,TANGAN,KAKI,TELINGA,MATA,LIDAH.




Di awl pg & nga skt pale ni,
msh lg aku smpt nk update blog...mmg x leh blah~~~ :)...
aku bkn ape taw,aku nk kogsi sesuatu je ni...
besemangat sgt ni !hehehe...
topik yg aku nk kogsi kan ni,bg aku menarik...x tau lah bg org len mcm ne...
k jom aku kogsi kan besama2 org yg nk membc...

Tajuk kali ni tok blog ni psl zina kecil,
ni smua bemula bl bc blog yg di syorkan di ruangan FB,
info yg dia bg mmg menarik n mcm biasa aku x dpt nk p
ost kan
smua maklumat 2 kat cni...aku just bgtau pe yg mampu jelah ea :)

ada beberapa hadis yg diorg kua kan iaitu :-


1) Maksudnya: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Zina mata itu adalah pandangan, zina lidah itu adalah ucapan, nafsu mengharap dan berkeinginan, dan kemaluan itu mengiyakan atau mendustakannya). ( Hadith riwayat Bukhari (6/2438, no 6238), Muslim (4/2046, no 2657), Abu Daud (2/246, no 2152), dan Imam Baihaqi dalam Shu’ab Iman (4/365, no 5428) ).


2)Dan dalam riwayat Imam Muslim: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Mata itu zinanya pandangan, telinga itu zinanya mendengar, lidah itu zinanya ucapan, tangan itu zina melakukan kekerasan, kaki itu zinanya langkah, dan hati itu mengharap dan berkeinginan, dan mengiyakannya kemaluan atau mendustakannya)


Hadith pertama menggunakan istilah zina nafsu, manakala hadith yang kedua pula menggunakan istilah zina hati. Hadith inilah yang menjadi hujah tentang wujudnya zina yang dinamakan dengan zina hati dan tidak syak lagi hadithnya adalah hadith yang sahih.

Kat ats 2 lah hadis yg dia kua kan...pekara yg dianggap sbg kesemua zina ni huraian dia mcm ni:-

  • zina hati 2 adalah hati yg menaruh niat utk berzina, menikmati hbgn persetubuhan luar nikah.
  • melihat bukan mahram bukanlah serta-merta blh digolongkan sebagai zina mata. Yg tergolong “zina mata” adalah pndgn yg menggoda & penuh syahwat.
  • menyampaikan kata2 mesra kpd bukan mahram x semestinya tergolong sbg “zina lisan”. Yg tergolong sbg “zina lisan” adalah kata2 pujuk rayu & godaan kpd nafsu berahi.
  • Begitu juga halnya dalam masalah mengingati @ merindukan si dia @ pun merasakan getaran di hati ketika memikirkan si dia, bukanlah serta merta blh tergolong sbgi “zina hati”. Pengertian “zina hati” adalah mengharap & menginginkan kpd persetubuhan luar nikah sbg memenuhi syahwat.

PERSOALAN2 SLALU YG DI TIMBULKAN :

1)MELIHAT PEMPOAN 2 HARAM!


- Melihat perempuan 2 haram sbb apa?
  • Tentunya pandangan yg diharamkan adalah pandangan yg disertai dgn syahwat, pandangan yg menggoda & bernafsu. Itulah sbb kpd pengharaman pandangan bukan semata2 krn pandangan biasa.
2) MENDENGAR SUARA POMPUAN 2 HARAM!
-Suara perempuan 2 haram sbb apa?
  • Tentunya suara yg diharamkan adalah suara yg dilunakkan utk menarik perhatian, suara manja mendodoi, suara-suara gedik. Suara sebegitulah yg diharamkan bukan semata2 suara biasa.
3)MENGIGATI BAYANGAN POMPUAN 2 HARAM!

-Mengingati perempuan 2 haram sbb ape?
  • Tentunya ingatan yg diharamkan adalah ingatan yg membayangkan keseksian susuk tubuh perempuan, membayangkan utk bersetubuh dgn perempuan & bayangan yg membangkitkan berahi. Ingatan & bayangan sebegitulah yg diharamkan bukan semata2 ingatan biasa.
So kat cni Itulah hal2 yg dipanggil zina kecil. Pengakhiran yg menentukannya adalah kemaluannya sama ada menjebakkannya ke kancah perzinaan hakiki @ tidak.
kat cni ada ckit info tambahan ttg CINTA...APA HUKUM BERCINTA?

Kalau memiliki & berkongsi perasaan cinta antara lelaki & perempuan, apakah juga termasuk dalam perkara yg haram? Apakah yang salahnya kat c2? Mungkin ada yg akn menjawab, tak boleh, krn bercinta sebelum kahwin itu akn mengundang dosa dgn melakukan perkara2 tak baik.

Baik kalau begitu, bercinta 2 x haram pada asalnya tetapi bertukar menjadi haram krn x mematuhi batas2 yg dibenarkan. Pendek kata, pengharaman itu berlaku bukan pd perasaan tersebut ttp pd perkara luar.

Bermakna selagi mana batas2 pergaulannya terjaga ma
ka cinta 2 x de sbb & alasan utk diharamkan.

So x sepatutnya wujud antara kita yg suka2 nk menghukum mereka2 yg menyimpan perasaan cinta antara satu sama lain itu sbg haram krn perasaan cinta itu a
dalah fitrah manusia yg suci. Hanya apabila batas2 pergaulan dilanggar barulah hukumnya bertukar menjadi haram.

contohnyer..Mkn daging lembu 2 halal, ttp mkn daging lembu yg dicuri adalah haram, bukan krn daging 2, ttp krn masalah curi. Bg menghalalkan kem
bali daging tersebut, bayar sahaja wang harga daging kepada tuan empunya.




Mcm 2 gak ngan cinta. Menyimpan & berkongsi perasaan cinta dgn bukan mahram itu adalah satu perkara fitrah & diharuskan dlm agama, ttp apabila perasaan 2 disertai dgn kehendak utk persetubuhan haram (zina), maka diharamkan, bukan krn perasaan tersebut ttp krn niat utk persetubuhan haram tersebut. Oleh 2, bagi menghalalkan kembali hubungan cinta yang terjalin, perkara2 haram yang timbul perlu dibuang.

Jatuh cinta adalah perkara yg x mampu dikawal, hal itu terletak pada kuasa Allah & Allah x akan menzalimi hambaNya dgn membebankan mrk dengan perkara2
yg x mereka mampu melakukannya.

oklah ni je aku mampu nk share...klu nk bc lbh mendalam ni link dia :

  • http://k-pmmm.blogspot.com/2011/02/mereka-yang-gagal-memahami-erti-zina.html
  • http://k-pmmm.blogspot.com/2011/02/mereka-yang-gagal-memahami-erti-zina_16.html
  • http://k-pmmm.blogspot.com/2011/05/menjawab-salah-faham-artikel-zina-hati.html
harap2 pe yg di share kan ni dpt memberi ilmu kpd yg membc...
klu ada yg x stj k or pe2 ke bagai..,g lah lyn link2 ni...mn tau kan...
pe2 persoalan yg timbul dlm kepala yg membc leh terjwb..
.
kat cni aku hny skadar nk bekogsi pe yg aku baru tau psl penjelasan2 kat ats 2...
so pe yg aku kongsi ni harap dpt membantu org yg membaca...

k cukup lah tok ari ni...rs nyer da pnjg bejela2 da ni...
kag klu taip lg x de lak space...heheheehe..
k adios.... :) SLMT MEMBC KEPADA SMUA :)

p/s:klu nk elak kan zina2 kecil ni...lg sng pat2 kawin je,...h
ahahaha..tp sblm 2 kena gak
nilai diri sndr sm ada kt dah besedia k lom dr smua segi terma
suklah dr segi fizikal n mental...antara pekara yg kena kt ni nilai sm ada bg laki n pompuan.. : (Bg laki2)AKU NI DAH SEDIA K TOK MEMIMPIN ANK BINI AKU T?(bg pompuan)AKU NI DA MAMPU KE NK MGGURUSKAN ANK & SUAMI AKU T?(bg laki2 & pompuan)DAH TERJAGA K PEKARA2 YG DIPERINTAHKAN ALLAH(slt,posa dll) PD AKU?PERINGATAN WAT SMUA!!!PEKAHWINAN
BKN TOK BESUKA2,SO PK KAN SCR MENDLM DL &
KLU RS DIRI DA MAMPU JUST GO ON JE... :) NI SMUA NK ELAK DR BLAKU PEKARA YG DI BNCI ALLAH BL DAH KAWIN T...









No comments:

Post a Comment