Saturday, November 19, 2011

KISAH CINTA SALMAN ALFARISI


Mula2 td mlsss sgt2 nk update blog,
tp pas bk fb n tgk video yg sorg akk senior tag kan,
terus sy tetarik nk update blog ni...
video 2 mmg menarik minat sy....
kisah nyer berkaitan ngan SALMAN ALFARISI...
Ini lah kisah nyer bermula :-
sudah smpi nyer wak2 tok salman Alfarisi bernikah,
Seorg wanita Ansar yg dikenalnya sbg wanita mukminah
lagi solehah juga telah mengambil tmpt di hatinya,
Tetapi, Madinah bkn lah tmpt kelahirannyer...
Madinah memiliki adat,rs bhs & rupa2 yg belum dikenalnye,
dia berfikir melamar seorg gadis pribumi tentu menjadi sebuah
urusan yang pelik bagi seorg pndatang,
Harus ada seorg yg akrab dengan tradisi Madinah berbicara utk
nyer dalam mkhitbah.
tetapi Madinah bkn lah tmpt dia membesar,
Maka di smpikan hajat hati nyer itu kpd shbt Ansar yg
dipersaudarakan dgn nyer,Abu Darda'..
" Subhanallah walhamdulillaa" girang Abu Darda' mdgr nyer...
mereka tsnyum bahagia & berpelukan,
Dia berfikir,maka stlh psiapan di rs cukup,
beriringanlah kedua2 shbt itu menuju sebuah rumah di penjuru
tengah kota Madinah,
Rumah dr seorg wanita yg solehah lagi bertakwa.
Abu Darda' bicara dlm loghat Bani Najjar yg plg murni,
bermula nyer bicara Abu Darda' :
"saya adalah Abu Darda',
dan ini adalah saudara sy Salman seorg Persia,
sy dtg utk mewakili saudara sy ini melamar putri Anda utk
dipersuntingkannya,"
berkata tuan rumah :
" adalah kehormatan bg kami,
menerima anda berdua shbt Rasulullah yg mulia,
dan adalah kehormatan bg keluarga ini bermenantukan
seorg shbt Rasulullah yg utama,
akn tetapi hak jawab ni sepenuhnyer sy serahkan pd
puteri kami,"
Tuan rumah memberi isyarat ke arah hijab,
yg dibelakang nyer sang puteri menanti dgn sgl debar hati,
"maafkan kami ats keterusterangan ini," kata suara lembut itu.
ternyata sang ibu yg bicara mewakili puterinya,
"ttp krn anda ber2 yg dtg,maka dgn mharap redha Allah,
sy menjawab, bahwa dia mmg blm mpyai hak apa pon
ats org yg dicintainye..namun jika Abu Darda' kmdn juga
mempyai urusan yg sm,maka puteri kami tlh ada jwpn mengiyakannye,"
Keterusterangan yg mgejutkan,skali gus indah yg menunjukkan bhw
sang puteri lbh tertarik kpd pgantar drpd pelamarnyer !
itu mmg mgejutkan & sudah jelas,
Bayangkan sebuah perasaan,di mn cinta & persaudaraan bergejolak
merebut tmpt dlm hati,
Bayangkan sebyk malu yg membuak & bertemu dgn gelombang kesedaran.
"Allahu Akhbar!!" seru Salman,
lalu berkata " smua mahar & nafkah yg ku persiapkan ini akn aku serahkan
pd Abu Darda' & aku akn mjadi saksi pernikahan kalian!"
CINTA x harus memiliki,
dan sejatinyer kt mmg x pernah memiliki apapun dlm kehidupan ini,
ini x mudah & kita yg sering merasa memiliki org yg kt cintai,
mari lah kt belajar dr Salman ttg sebuah kesedaran yg kdg2 harus kita
munculkan dlm situasi yg x mudah....
Ini lah ksh yg bnr2 menarik minat aku td...
aku harap akn jd spt Salman Alfarisi..
bl aku komen kat fb akk 2 kan ttg sm ada sagupkah kita wat pe yg alfarisi
wat kan 2?aku jwb "klu sy,sy x sagup nk wat mcm 2" & akk 2 ckp " begitulah
klu iman berbicara(dia maksudkan tndakan salman alfarisi)"..
dr ape yg aku tgk kan 2,mmg bg pgajaran kat aku...nk2 dlm situasi emosi aku
yg x menentu ni....2 lah aku harap,aku akn jd mcm Salman alfarisi...
TIDAk sEMESTI NYER ORG YG KT SYG & CNTAI 2 KT AKN MEMILIKI,
KDG KALA ORG YG KT SYG & CNTAI 2 PELU LAH KT LPS KAN,
AGAR MEMBERI KEBAHAGIAN KEPADA ORG YG KT CNTAI....
SEGALA YG BELAKU DAH DI TENTU KAN ALLAH,
MAKA TRM DGN APA YG BERLAKU DGN REDHA KRN ADA YG LBH
BAIK MENANTI KT..
INSYA ALLAH :)
SEMOGA KSH NI DPT BERI MANFAAT KPD KT SMUA :)

No comments:

Post a Comment