Saturday, March 24, 2012

HIPOKRIT


mst korg pena dgr pekataan "HIPOKRIT" kan...
em pekataan ni mmg da sinonim kot bg org yg sk bemuka2 ni...
aku pena dgr hipokrit ni ada baik nyer & ada x bek nyer...
so cb korg pk kan sndr sm ada sikap hipokrit ni pelu ada dlm
diri ke x...
masa kat KUIM dl kan,aku adalah TERnmpk n tedengar2 psl org2
yg mcm ni(dl gosip byk beleluasa kat asrama)hehehhe...
tp bg aku time 2 ,bl dgr je ada yg becite psl org yg hipokrit
ni kan,aku terus cop org tu sbg seorg yg x bek lah sbb dia hipokrit..
tp ms kat kls tok subjek munakahat,ust aku ckp sikap hipokrit ni
ada baik dia n ada yg x bek nyer...so terus aku dapat kesedaran...hehehe
kira nyer da x cop org 2 jahat lah...hehehe..
Yg baik nyer ialah bl kt hipokrit dpn org,dlm ms yg sm kt ni dapat memdidik
diri kt tok wat sesuatu kebaikkan...sbg cth lah kan,dl mst korg ada membe
yg kdg2 pakai tudung time depan korg je tp bl time bkn dpn korg
diorg langsung x pakai tudung(sorilah ambk cth mcm ni tok nk
mudahkan phm)...so bl membe korg da tebiasa mcm 2 kan,t lm2 diorg
nyer pntu ati akn tebuka tok pakai tudung gak 1 ari t...2 lah yg di katakan dapat
mendidik diri...korg t jgn lah jmp org yg kdg2 pakai tudung n pastu x pakai korg
ckp "bek x yah pakai tudung"...korg x leh ckp mcm 2,sbb klu nk tgur, bia cara yg
bek n jgn ckp mcm 2...slalu nasihat kan dia,insya Allah t lm2 dia akn tebuka pntu ati
tok pkai tudung...,
Yg x baik ttg hipokrit lak kan,bl kt hipokrit ni,kt akn letih..
sbb pe letih?sbb nyer cik nk kena belakon jd baik je kat depan org...
sbg cth lah...klu becouple...bl depan pawe je mst nk cover cun kan &
laki2 lak cik nk cover macho....byg kan ea,bl tiap kali jmp cik nak cover
n bl da kawin pon cik nk cover je,mmg pnt lah...2 sbb lah ada ayt slalu
org guna "be urself"x yah lah korg sebuk2 nk jd org len...
tp agk2 lah kan,jgn lah smpi tunjuk buruk kt pada org...sbg cth,k**t*t
besepah,sedawa besar & ketawa besar2...smua nyer nk besar...hehehehe
sdg kan islam dah aja kt ttg menjaga adab2 kt sm ada time ngan org &
dgn diri kt sndr so bek ikt lah pe yg tlh di aja kan 2...
pe yg aku ckp kan smua nyer kat ats ni adalah pe yg ust aku ckpkan kat
aku ms kat kls dl...bg aku pe ust aku ckp kan 2 mmg btl tp skang aku keliru,
skang ni aku nk korg pk ttg keadaan ni,sm ada
hipokrit 2 baik k x klu ada dlm diri kt...keadaan dia mcm ni :
bl seseorg 2 bekawan ngan kita n dia cukup baik ngan kt smpikan
pijak semut pon x mati,bl depan kt baik dia x tekata tp bl 1 ari kt
ckp kan sesuatu yg benar @kt menegur kesalahan dia,
dia menarik muka ngan kt tp bl depan org len dia tb2 bek ngan kt lek...
pas 2 kag tb2 da x lyn kt...jmp pon da x betegur...wat mcm x knllll je..
keadaan ni slalu nyer bl senior2 wat kat junior2 diorg, nk2 bl junior2 x nk dgr
cakap diorg kan...so cian lah si junior2 tersebut...hehehehe...korg pk cara
senior2 2 hipokrit x?korg rs bgs k ada sikap mcm 2?
ni hny petanyaan shj n bkn nk ckp sape2 sbb bnd ni mmg da byk belaku,
so x de yg pelik lah bl aku tny soalan2 mcm ni kan...
cb pk dan renung2 kan ye...kt pk sm2 ttg hal ni....bg aku lah kan,klu setakat
nk dapatkan publisiti murahan ngan wat mcm 2 bek x yah..nk2 klu dia nk
org pndg dia sbg seorg yg bek...eee hampeh tol klu ada org mcm 2.
ni pesanan ringkas bg org yg mcm 2...nk hipokrit 2 blh
tp jgn lah smpi wat kan org rs meluat2 ngan kt...so agk2 lah klu nk
hipokrit 2 ye .....peace no war ~_^

No comments:

Post a Comment